user_mobilelogo
Az ember létének kezdete a fogantatás (2022. 10. 27.)

magyarjelen.hu 2022. október 31., hétfő

Az ember létének kezdete a fogantatás – Csókay Andrással beszélgettünk

Kemény János

 

Csókay András idegsebész neve nem csupán arról híres, hogy nagy szerepet vállalt a bangladesi sziámi ikrek szétválasztásában, hanem mélyen megélt keresztény hitéről is. Azt mondja, lényegében minden ebből következik az ő személyes életében. Többek között erről és közéleti kérdésekről beszélgettünk vele. 

 

– Gyakran beszél a kereszténységről és hitéről. Adódik a kérdés, hogyan látja ma Magyarországot? Nem is annyira a politikára gondolok, magára a társadalomra.

Nagyon köszönöm ezt a kérdést. Megmondom őszintén, van bennem sok csalódás, azért mert nagymértékű gyűlölködést látok. Soha nem titkoltam, hogy én tősgyökeres KDNP-Fidesz-párti ember voltam és vagyok, de természetesen egyéb keresztény identitású pártokkal is szimpatizálok, tehát ez nem zár ki semmit. Sőt, adott esetben baloldali, nem hívő gondolkodású emberekkel is, különösen, ha Krisztusnak az emberségét példaképül veszik, vagy adott esetben keresik még istenségét is. Ez egy nagyon fontos dolog, mert valahol itt lehet konszenzus. Indítottunk is egy szabadegyetemet Petrányi-Szöőr Annával Krisztus, a tudomány megváltója címmel.

– Mi ennek a szabadegyetemnek a missziója?

Ez azt jelenti, hogy Jézus nemcsak a prostituáltakért, bűnösökért jött, hanem a tudósokért, benne a politika, sport, művészetek tudoraiért is és természetesen az orvostudományt művelőkért is. Ez egy szelíd válasz volt arra a mérhetetlen, gátlástalan kampányra, amit egy kormánypárti véleményvezér tollnok indított ellenem négy cikken át. S nem csak ellenem, hanem azok ellen a munkatársak ellen is, kikkel megoldottuk a bangladesi sziámi ikrek idegsebészeti szétválasztását. A lényeg, hogy meglepetten tapasztaltam azt, hogy a keresztény oldalról is milyen gyűlölködő hazugságokat lehet szétfröcsögni a médiában olyan barátainkra, mint akár Szász János rendezőre, vagy több másik művészre, orvos csapattagra. Az előbbinek egy bűne volt: nem kormánypárti. A többinek meg velem együtt pedig az, hogy az igazságtalan üldöztetés miatt megvédtük kormánypártiként. Persze nyilvánvaló, hogy ez nem egy teljes kör, minden politikai csoportosulásban vannak gyűlölködők, de az mondjuk elég rossz, ha szakmailag teljesen tájékozatlan véleményvezérek állnak ebbe bele politikai gyűlölködéssel.

('Felelet': Szerintem a "keresztény oldal" csak magát próbálja annak mutatni, politikai célból, de egyáltalán nem keresztény oldal. Kivastagítás: 'Felelet' által.)

– Tehát akkor a szabadegyetem célja, hogy a gyűlölködést megszüntesse?

Lényegében igen, hogy gyűjtsük össze Krisztus nevében azokat az erőket, akik nem akarnak gyűlölködni és hazudozni. S figyelembe veszik Krisztus emberségét, és sokan vagyunk, akik istenségét is.

Természetesen akik a materializmus talaján állnak, ők csak az emberségében hihetnek. De például Gandhi is azt mondta, hogy ő ugyan nem keresztény, mert túl sok keresztényt ismert ehhez meg, de Jézusban hisz, annak ellenére, hogy hindu maradt. De ugyanez volt Simone Weil, aki zsidó volt, de ő végül be is lépett az egyházba. De a lényeg, hogy számos baloldali ember Krisztus emberségét sokra tartja, példaképnek tekinti, és én azt gondolom, nem szabad pusztán azért gyűlölettel fordulni feléjük, mert a másik táborhoz tartoznak. Ugyanolyan emberek, mint a többiek, sok jó vagy kevésbe jó tulajdonsággal. Ez az országunkat tönkretevő gyűlölködés elég fájdalmas. Küzdök ellene.

– Sok kritikát kap ezért?

Kaptam, hideget-meleget. De boldoggá tesz, mert úgy érzem, Krisztus nevéért kaptam.

– Manapság gyakran hallani Orbán Viktor részéről is azt, hogy kulturális kereszténység. De vajon mit jelent ez? Ez csak egy politikai termék? Miben tér el a hívő kereszténységtől? Nyilván, fontos a kulturális kereszténység is, de vajon elég?

– Ez messze nem elég, nem hiszem, hogy így értette, mert a kereszténység nem csak kultúra, ami feljön, aztán eltűnhet. Hanem az Út, az Igazság és az Élet, és egy célja van, hogy a szívekben megszülessen Jézus Krisztus békéje és igazsága. Sajnos, sokan azt gondolják, hogy elég a kulturális kereszténység, és az is egy hasznos dolog, hiszen a keresztény kultúrának, tudománynak élünk a termékeivel a mindennapjainkban, ami egy csodálatos dolog, de ez még kevés. Ettől nem leszünk még mélyen hívő emberek. Természetesen nem könnyű eljutni az Úr Jézushoz, ebben nagy segítségünkre lehet a Szűzanya és a szentek.

De nem azért halt meg Jézus a kereszten, hogy kultúrát teremtsen, hanem azért, hogy a bűnösöket megváltsa. Ez nagyon távol áll attól, hogy ezt csak egy kultúrának állítsuk be.

– Viszont kulturálisan kereszténynek lenni nagyon kényelmes állapot, mert nem követel meg különösebb lemondást az egyéntől. Mit gondol erről?

– Persze, keresztény kultúrát művelő emberek például adott esetben nyugodtan törhetnek házasságot, mert ennek a tilalma sehol nincs leírva törvényileg, csak az Evangéliumban. Otthagyhatják az első, második, harmadik feleségüket vagy férjüket, ilyen akadályok nincsenek. Mélyebbre kell evezni ahhoz, hogy a kereszténység élő hit és tapasztalás legyen az igazságról.

– Mit gondol az egyházak szerepéről, kellően felhívják erre a figyelmet?

– Széles a merítés az egyházakban, ezt is tudjuk. A lelkészek és a pap testvérek között is nagyon különböző emberek vannak, különböző szintekkel. Vannak bátrabbak, kevésbé bátrabbak.

De azt hiszem, hogy a jelenlegi papi és püspöki karból mindenki kőkeményen kimondja, hogy a hit  nem csak valami elméleti kérdés, romantikus és szép dolog, hanem kegyelmi valóság az igazságról, aki maga Krisztus. És ez a legfontosabb.

S csak ez az egy oldhatja meg Európa életét és az ukrán-válságot is: az Úr Jézus reményeink szerint megrázza Putyint, Zelenszkijt és Bident, ahogy a vargával tette. A teremtett világunk sóhajtozva várja Isten fiainak megnyilvánulását, ahogy az írva van.

– Egy másik témáról is szeretném kérdezni. Mint ismeretes, ön is tagja a Budaházy György szabadulásáért alakult bizottságnak. Miért csatlakozott?

– Nyilvánvalóan egy aránytalan ítélet született. Ha egyáltalán történt bűncselekmény. Mert az, hogy én vagyok egy szervezetnek az elnöke, például egy alapítványnak, arról én nem tehetek, hogy a szervezetemben egyes tagok milyen túlzott cselekedeteket hajtanak végre, például bedobnak valamilyen égő anyagot egy politikus kertjébe, s arra, hogy ilyenre felbujtotta volna őket a Gyuri, arra nincs egyértelmű bizonyíték. A koronatanú is visszavonta a vallomását. Ő nem követett el emberéletet veszélyeztető cselekedetet. Az, hogy ő tervelte volna ki, nem bizonyítható.

De rá kell térnünk az akkori politikai helyzetre is, tudjuk, hogy a kormány által vezényelt rendőrterror volt akkor. Ebben a történelmi helyzetben egészen más elbírálás alá esnek cselekmények, de még ezek sem követeltek semmifajta sérülést.

Szerkesztői megjegyzés: az interjú készítésekor még nem lehetett tudni, hogy Budaházy Györgyöt háziőrizetbe helyezték

– Ellentétben a rendőrterrorral…

– Pontosan, gondoljunk csak arra, mi történt 2006-ban! Súlyos sérülések, szemeket lőttek ki, nem beszélve a lelki megaláztatásokról. Még csak nem is kellett ehhez tüntetőnek lenni, emlékezzünk, mi történt a békés megemlékezőkkel, akik a Fidesz-nagygyűlésen vettek részt. Egy ilyen történelmi helyzetben hogy lehetne terroristának nevezni azt, aki dühében lekalapál egy vörös csillagot a Szabadság téri szovjet emlékmű tetejéről? De még azok a személyi sérüléssel nem járó cselekmények sem róhatók fel Budaházy Györgynek, amiket rákentek. Ez alapján mindenki terrorista volt: Mansfeld Péter,  Wittner Mária ésTóth Ilona is. Óvatosabban kellene itt dobálózni a 17 évekkel. Ez egyszerűen felháborító, nem tudok mást mondani. Ebben egyetérthet minden józan gondolkodású ember, aki végig szenvedte a 2006-os rendőrterrort, ahogy én is. Három beszédet mondtam akkoriban a Parlamentnél. Félelemmel teli helyzet volt.

– Ezt nagyon sokan így gondolják, de megy a találgatás, mi lehet ennek az oka, hogy még mindig nem engedik szabadon?

– Pontosan az, amiről az előbb is beszéltünk. Vannak gyűlölködő emberek. De hála Istennek, most egy magát kereszténynek mondó koalíció van hatalmon, és remélem, hogy ennek nagyon hamar vége fog szakadni a kegyelmi kérvénnyel. De én azt hiszem, hogy most már a baloldali barátaim is ebben bíznak, hiszen számukra is nonszensz, ami 2006-ban történt.

– Hogy pozitív történésekről is beszéljünk, nemrégiben bevezették a szívhang-rendeletet, amit Dúró Dóra már régóta szorgalmazott. Mi a véleménye erről a fejleményről?

– Minden rendelet, ami segíti a magzat életben maradását, életfontosságú. Az emberi személy létének a kezdete nem az érettségi, nem az óvodáskor, nem a születés, hanem a fogantatás. Ez már nem ideológiai vagy filozófiai, vallási kérdés. A teljesen materialista tudomány, amely a gondolatot, a tehetséget az agyban lévő vízből, zsírból, fehérjéből stb. származtatja, is elismeri, hogy a megtermékenyített petesejtben ugyanazok a gének vannak, mint minden sejtünkben – legyünk 10 vagy 50 évesek. Másik gondolat: egy párkapcsolati problémára vagy gazdasági gondra semmilyen pár nem mondja, hogy a 10 éves gyereknek adjunk be egy méreginjekciót. És nem azért, mert félnek a börtöntől. Egyszerűen azért, mert tudják, hogy az egy emberi személy. A szívhangok meghallgatása ezt a tudatot erősíti.

A szívhang meghallása előérzete annak az örömnek, amit akkor érzünk, amikor Jézus valóságos testét magunkhoz vesszük a Szentáldozásban.

 

 

 

 

ÚJ ÍRÁSOK