user_mobilelogo
Pieces of a woman - otthonszülésről - filmajánló (2021. 02. 07.)

Pieces of a woman - Kornél Mundruczó és Kata Wéber filmje

szereplők Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn

egyik igazgató - Martin Scorsese, zene - Howard Shore

 

’Felelet’:

Kivételesen jó film.

A témaválasztása, a természetes szülés bemutatása pedig bátor, sokat segíthet a száz éve már a férfi-szülészorvos-maffia alatt nyögő asszonyok sorsán, lehetőségein, mindannyiunk boldogságán, egészségén.

Köszönet az író-rendező párnak és a külföldieknek (színészek, zeneszerző stb.), akik kiváló munkával melléjük álltak, talán ők is az ember védelme érdekében.

Minden jó, nem is részletezem.

Számomra a film nem túl nyomott, pesszimista, mint azt valahol írják. Szerintem szép a szülésjelenet, egyáltalán nem borzasztó és szörnyű. A lezárás pedig nem túl amerikai, nyitva hagy lehetőségeket, valószerű.

Csak három kis zavaró dolog volt: 1: A káromkodás, ami helyettesíthető lenne más színészi eszközökkel. 2: A filmből kilógó nagymonológ zsidó témája, mely helyett más okot is lehetett volna találni a nagymama viselkedésére. Ez így, utólag legalább, kicsit pénz-támogatás ízű, mint a "Teljesen idegenek" filmben a magán kívül mindenkit hibáztató buzi nagymonológ. 3: Magyarországon a nők a bába mellett tüntettek, a filmben ellene?

Azt, hogy hiteles-e a vajúdási (csúnya) beszéd, vagy inkább más, ösztönösebb hangok lehettek volna, egy magyar bába tudná megmondani.

Végül is sikerült a szülés, születés, és éltek együtt, ha röviden is… ez jó.

A jogi/fölösleges és ártó bűnvádi/orvosi eljárás miatt nem lehetett ravatalozni, gyászolni, idejében temetni; a csecsemő sorsáról az anya egyedül dönthetett; nincs lehetőség szoptatódajkáként segíteni másoknak, ezzel is értelmet adni a halálnak, mint régen – az állami szabályozás hibája, bűne a filmben.

Jó hogy van szerep öreg színésznek (ritkaság).

A nagymama nemcsak gyászolna, hanem a lelkiismerete is rossz lehet az én értelmezésemben - ő a tragédia okozója, a vejét, a lánya pár- és szülésválasztását átkozta…

Szerencsés csillagzat alatt a film:

Nem támogatta az orvosmaffia által is vezérelt magyar állam-filmalap, így és ezért lett egy világhírű emberekkel készült rendkívül jó film a legnagyobb forgalmazónál vetítve, díjakkal ékesítve. Mindezen okokból itthon is százszor-ezerszer többen fogják megnézni, nem beszélve külföldről. Visszafelé sült el a kormány fegyvere, erősödik a nők joga, igénye a természetes, egészséges szülésre.

 

rádióműsor: Gondolat-jel

2021. jan. 31. 11:05

Farkas Adrienn, Singer Magdolna író, gyásztanácsadó

Napfogyatkozás egyesület

A honlapról: most online gyászcsoport... ’Felelet’: milyen rettenetes ez - a kormány bűne

"transzgenerációs átok" - nem beszélnek a halott testvérről (teljes titkolózás) - v. ö. másik ajánlott film egy jelenetével: Captain Fantastic (2016) benutatás a Feleleten itt

 

ajánló még a rádióműsorból:

ZsuffaTünde: Az Ég tartja a Földet – történelmi regény Szent Erzsébetről (Püski)

Löffler Zsuzsanna: Az elvarászolt testvérek - mese

 

interjú

részletek:

Beadtátok a Filmalaphoz, de ők elutasították. Miért? Szerintem nem akartak olyan filmet, ami felidézi a Geréb Ágnes-történetet.

…míg itthon több forgatókönyvet pörgetsz, és a döntőbizottságon múlik, hogy melyikből lesz film, kint a szerint születik a döntés, hogy melyik sztár mond igent a filmre

Szerintem ő nagyon vágyott arra, hogy ne csupán a Hobbs & Shaw-val, meg a Mission: Impossible-lel azonosítsák. Ő a színházból jön, értelmiségi családból, az önképével nem volt harmóniában ez a franchise-világ, ezért a kisebb projekteket nagyon preferálta. És most ez a film lett az áttörés számára.

… tényleg úgy játszik, ahogy régen láttál már játszani amerikai színészeket.

A történetből én már csináltam Lengyelországban egy színdarabot, abban szerepelt ez a szülés, szóval a kotta ott volt a fejemben Ezzel, hogy végig dumáltam a fülébe, elértem, hogy ő is kicsit zavarban legyen. A kiszámíthatatlanság határozta meg az egész snitt szellemét. 

Azért váltottam (rendezői) nyelvet, hogy minél több emberhez eljussak.

 Itt mindenki egy friss, új dolgot hoz. Amikor a Netflix bevállal egy olyan filmet, mint a miénk, az egy jó lépés. És ha bevállal még nyolc ilyet, és lesz a Netflixen belül egy brand, az még jobb. 

Európai logika amerikai felállással. Ritkán csinál ilyet, hogy egy kész film mellé áll. Igen, korábban csak egyszer fordult elő. Scorsese őrültje a szerzői filmnek, és tudja, hogy mit ér a neve. Azért áll egy ilyen film mögé, hogy ezeknek a teljesen szerzői filmeknek legyen egy területe azon a piacon, ahol az erejük nagyon kicsi

Ez egy hideg, éles, társadalomra reflektív melodráma akar lenni. Én Fassbinder filmjein nőttem fel…

Az eredeti szövegben az a beszélgetés David Bowie Low című albumán lévő Warszawa című számról szólt, pontosabban arról, hogy hogyan csinál bizniszt egy nyugat-európai művész egy kelet-európai szomorúságból. Ez Bennynek és Shiának nagyjából semmit nem jelentett, az volt a reakciójuk rá, hogy “ki az a David Bowie?” Gondolkoztunk, hogy akkor miről beszélgessenek, és lett ez a White Stripes, amit mindketten szerettek kiskorukban.film zenéjét a háromszoros Oscar-díjas legenda, Howard Shore szerezte. A legmeglepőbb fordulat az volt, hogy elvállalta. Soha nem gondoltam volna, hogy bárki megmozdul azért a pénzért, amit erre tudtunk szánni, de azt hiszem, nála már nem a pénz számít.

Ő tényleg egy manó, kottába írja a ceruzájával a zenét. Azt hiszem, nagyon élvezte, hogy nem ugyanaz a kihívás, mint szokott lenni

A legnagyobb küzdelmem az volt, hogy kiharcoljak egy ún. shared final cutot, ami azt jelentette, hogy hét emberrel osztoztam a végső vágás jogán. Ezek közül bárki vétózhatott, de senki nem tette. Az a feladat, hogy olyan munkaviszonyokat alakíts ki, ahol ez nem lesz kérdés. És nekem ebben a filmben tulajdonképpen teljes művészi szabadságom volt.

 

honlapokról szemezgetve:

index.hu

…mégis valahogy az a néző érzése, hogy a holokauszttörténet beemelése ahhoz kellett, hogy amerikai produkció lévén jobban el lehessen adni a filmet…

igényesférfi.hu

Martin Scorsese executive producerként vett részt a házaspár Mundruczó Kornél rendező és Wéber Kata forgatókönyvíró első angol nyelvű, külföldi gyártású filmjében. A főszereplő Marthát alakító Vanessa Kirby-t a Velencei Filmfesztiválon a legjobb színésznőnek járó díjjal jutalmazták, és mindenütt Oscar-esélyesként emlegetik. …hogy mennyire képes átrendezni az életet egy ilyen esemény, a 2016-os A régi város (Manchester by the Sea) című filmben mesélt.

napi.hu

telex.hu

Ez az első olyan magyar film, aminek a stáblistáján szerepel Martin Scorsese is. Ez az első film magyar filmrendezőtől, ami a Netflixen, gyakorlatilag sok-sokmillió ember előtt debütál.

Magyar történetként indult: Wéber Kata forgatókönyvíró jegyzeteként, amiből aztán sikeres színdarab készült Lengyelországban. Wéber a siker után beadta a forgatókönyvtervet a filmalaphoz is, de a döntőbizottság nem kért belőle, a filmet viszont egy amerikai producer segítségével el lehetett készíteni, csak éppen a helyszínt kellett átírni az Egyesült Államokra. A zeneszerző Howard Shore-on (A Gyűrűk Ura, Hugo) keresztül sikerült elérni Martin Scorsese-t, aki executive producer lett a stáblistán. A főszerepet olyan nemzetközileg is ismert sztárok játsszák, mint Vanessa Kirby (A korona), vagy a nemrég zaklatással vádolt Shia LaBeouf.

…Martha viszont nem felszínes segítséget akar, hanem kiutat, Mundruczó és Wéber pedig megadják neki, de az odáig vezető út több mint rögös…

 

 

 

 

 

 

ÚJ ÍRÁSOK