Deprecated: Required parameter $langRoot follows optional parameter $assets in /home/xn910000/felelet.hu/plugins/system/cwtrafficcount/cwtrafficcount.php on line 489

Deprecated: Required parameter $limit follows optional parameter $stripHtml in /home/xn910000/felelet.hu/plugins/system/cwgears/helpers/tools.php on line 38

Deprecated: Required parameter $langRoot follows optional parameter $assets in /home/xn910000/felelet.hu/plugins/system/cwtrafficclean/cwtrafficclean.php on line 448

Deprecated: Required parameter $langRoot follows optional parameter $assets in /home/xn910000/felelet.hu/plugins/system/cwtrafficonline/cwtrafficonline.php on line 330

Deprecated: Required parameter $langRoot follows optional parameter $assets in /home/xn910000/felelet.hu/administrator/components/com_coalawebtraffic/helpers/coalawebtraffic.php on line 245
FELELET - Sebességmérés, pénzbehajtás (2024. 11. 28.)
user_mobilelogo

 

Sebességmérés, pénzbehajtás (2024. 11. 28.)

'Felelet': (második vázlat a cikkre)

Kiindulási hír: Józsefvárosi újság, 2024. november 6.: 47 új sebességmérő Budapesten, egy hét alatt 38 ezer gyorshajtás.

Az utóbbi évtizedek közlekedési rendőrei megfelelnek a 18., 19. század útonállóinak. Azzal a különbséggel, hogy a hatalom velük van, nem ellenük.

Nagyon sokat beszélgettem az utcán „dolgozó” rendőrökkel. Általában a főnökeik, a jogszabályok kényszerítik őket erre. A legtöbb magától becsületes lenne, annak örülne, ha megbíznának benne az állampolgárok. Most ehelyett csak a megfélemlítést, hatalmat szerető rendőrök lehetnek boldogok.

2006-ban is ki akartak lépni a terrort, szemkilövést nem élvező rendőrök, de akkor a kiképzési szerződéssel erővel bent tartották őket, sokat kellett volna visszafizetniük. Mégis az állomány fokozatosan romlik.

Egyedül az Antall kormány idején érzékeltem valóban a becsületes polgárokat „szolgáló és védő” hozzáállást, több alkalommal is. Valóban felülről terjed a jó és a rossz is. Akkor volt két tisztességes, civil belügyminiszter.

Hogyan kényszerítik a rendőröket?

1

Kvóta a büntetésre. (Feltehetően, mert ebből él a rendőrség, kap jutalmat a vezető.) Emlékezetes, amikor egy lengyel? rendőr önmagát büntette meg jobb híján a nap végén, hogy ne járjon rosszul.

2

A vezető kényszeríti a beosztottakat. (Olyan is volt (feltehetően) kb. 20 éve?, hogy a vidéki rendőrörs vezetője megerőszakolta az újoncot. Ehhez is volt helyi hatalma. Összevethető a Magyar Rádióban 2006-ban történt erőszakolásokkal. Embertípus, melyet a rendszer odavonz.

3

Szükséges ehhez a szamár szabályozás. Például a túlzott sebességkorlátozások, a balra-jobbra és megfordulás tiltása, sokszor alternatíva nélkül. Az értelmetlen értelmezés, például egy kanyarra vonatkozó sebességhatár még a kanyar előtt vagy után ellenőrzése. A lakott terület tábla és a valós lakott terület közötti büntetés. A szabályzó szakemberek csak magukat védik: a túlzott szabályért senki se bünteti őket, de ha nem szabályoznak, akkor esetleg megszidják őket, meg akkor miért vannak a munkahelyükön?

A 80-as években a nagyvárad téri SOTE épületből balra kikanyarodás volt az egyik kedvencük, de ma is sok ezer hely van Magyarországon, ahol a szabály józan ésszel betarthatatlan, káros.

A kezdő idézetre visszatérve: komolyan gondolják, hogy hetente 47000 bűnöző vezet életveszélyesen (mondjuk mindenkit egyszer mértek)? Nem. Több ezer helyen mindenki megszegi a szabályokat, sokszor figyeltem, a rendőrautók is. Épp az lenne veszélyes, ha túl lassú haladással torlódást, idegességet, előzéseket idéznének elő. Érdekes módon a valóban veszélyeseket sose büntetik meg, vagy csak nevetnek rajta. Ugyanez igaz az összes hatóság munkájára, APEH-től a közegészségügyön át a gyerekvédelemig. Albert Schweizer szerint az intézményesült hivatalok automatikusan rosszá válnak. Egy korrupt országban, ahol különböző okból rengetegen csak közpénzből tudnak megélni (például Trianon után a bemenekülők), ez még valószínűbb.

Példák:

A budai Királyhágó téren még a kamerás sorozatbírságolós botrány előtt évekkel beszéltem egy rendőrrel. Mondta, hogy többször kezdeményezte hiába a balrafordulást tiltó tábla eltávolítását. Aztán büntetési kvótás szabály jött be, és ha nem büntetne, kapus munkakört kapna, ami rossz.

A 4-es nemzetközi úton több tíz km-es távon 60-as korlátozás. Sorozatba büntetnek. A rendőrök elmondják, ők is 90-nel járnak itt, hónapok óta van kinn értelmetlenül a tábla, egy állítólagos bicikliút építés miatt, ahol senki se dolgozik, és úgyis messze van az úttól. A főnökük kényszeríti őket.

Most a Villányi úton örülhetnek a korrupt rendőrök az aránytalan 40-es (BAH csomópontig tartó) korlátozás lehetőségének.

Olyan is volt, hogy a külső körúton egyetlen sarkon leszerelték a 70-es táblát, és így hetekig mindenkit megbüntethettek. Mert ugye a szabályt kell betartani. Jó, hogy nem hoznak egyelőre olyan törvényt, hogy mindenki azonnal legyen öngyilkos, aztán másnap minden élőt megbüntethetnének. Bár a kötelező oltás és a „vírus” alatti más korlátozások, bezárások, idősek, betegek elzárása, családi cégek bezárása hasonló hatású volt.

Más:

Amikor hónapokig nem volt kötszer a patikákban, mert a rendőrség azzal kezdett pénzt gyűjteni, hogy a kötszerek szavatosságát ellenőrizte a kocsikban. Ez volt az egyetlen eset ötven év alatt, hogy a törvényhozás beavatkozott a rendőri túlkapás ellen, megszüntetve a jogalapot. Általában növelik a bürokráciát, a szabálydzsungelt.

Amikor megbüntettek egy hölgyet, mert nem cserélt azonnal izzót a fényszóróban (esőben, fagyban?). Kiderült, hogy azokban az új kocsikban csak szakszerviz tud fényforrást cserélni. Ráadásul 100-szor drágábbak egy rendes izzónál, és állítólag sose mennek tönkre, ezért értelmetlen is lenne tartalékot hordani. Amúgy hamar tönkremennek ismerősök szerint.

Élőben közvetíti a kamerázást a rádió. A rendőr azt mondja, hogy ez az autó olyan gyorsan megy, hogy a műszer nem is érzékeli.

Másokat a hatalmi státusuk, védett listán létük véd a büntetéstől.

Olyan szomorú és nevetséges, hogy évtizedekig iskolába járó rendőrök tudása erre korlátozódik: igazolványokat, izzókészletet, mentődobozt, háromszöget mutassa. Egy kétéves gyerek is százszor értelmesebb.

Mi lenne a jó?

A keleti orvosláshoz hasonlóan, ha büntetniük kell, arra ők is ráfizessenek anyagilag. Abban legyenek érdekeltek, hogy szépen működjön a közlekedés.

Ha egy táblát, szabályt sokan szegnek meg, azaz a közmegegyezés szerint szamárság, akkor a tábla kihelyezőjét és az ott büntetőt bírságolják a polgárok helyett.

Kegyetlen és alkotmányellenes, hogy egy bírság, mondjuk 100.000 forint az egyik családot teljesen tönkreteheti, a másik ember meg észre se veszi. Hogy egy kismértékű gyorshajtásnál a forgalmi elvételével fenyegetnek, ami tönkretehet családokat, elvesztve a munkalehetőséget vagy a rokonok ápolását.

Vannak európai példák, hogy az autó értékéhez, a vagyoni helyzethez mérik a büntetést. Egyébként a minden téren elburjánzó „fellebbezésnek helye nincs” jogi viselkedés a fidesz-kor eredménye, bár a méltányosság és az irgalom keresztény érték lenne.

2023-as hír. A Fővárosi Közgyűlés június 28-án, szerdán elfogadta a BKK szakértői által összeállított Közlekedésbiztonsági stratégiát.

ebben: adaptív zöldhullám ... a lámpaprogram az aktuális forgalom (gondosan mért) nagyságához, irányához igazodik, a nagyobb forgalmi irány például több zöldet kap.

Akkor az utolsó 50 évben mit csináltak a közlekedéstervezők? Mindent rosszul.

zebrákat középszigettel:

Ez teljesen ismeretlen volt a körforgalommal együtt a hazai tervező és engedélyező szakemberek előtt 35 éve, ördögtől való rossz kapitalista mételynek tartották. (A Főmtervben és a Városházán a 80-as évektől egyeztettem vezetőkkel, tervezőkkel.) A körforgalomra a multi-plázák kényszerítették rá a tervezőket.

„Csökkentett, 40 vagy akár 30 km/órás sebességhatárra van szükség, ha a közterületi igények, a gyalog és kerékpárral közlekedők forgalma akkora, hogy gátolja a közlekedők szétválasztását, és a különböző módon közlekedők gyakori találkozására kell számítani. Ezek a helyszínek elsősorban a történelmi belváros jelentősebb utcái és útjai lehetnek.”

Tehát teljes értelmetlen és abszurd épp a kisforgalmú és még kisebb gyalogosforgalmú, tágas Villányi úton a negyvenes, miközben soksávos belvárosi utakon a telített járda közvetlen közelében 50-nel roboghatnak a csuklósbuszok. Kizárólag pénzbehajtás az értelme.

„A főváros célja, hogy senki ne haljon meg közlekedési balesetben”

Ehhez be kéne tiltani a közlekedést, beleértve a gyaloglást. Mindenhol történhet baleset. De legalább arányosan, értelmese szabályozni, kevésbé fontos túllépésnél csak figyelmeztetni, kisebb büntetést adni.

Sokkal feltűnőbben jelezni a változásokat, főleg ha tényleg fontosak, de a büntetés elkerülése miatt is.

Sok országban kis táblák 20 méterenként mutatják, azaz mindenhonnan láthatóan, hol szabad parkolni. Színes vonalakkal jelzik, ha lakossági zóna az út egyik fele. Nálunk aki nem tarja állandóan, mint egy számítógép, fejben hogy épp milyen zónába hajtott be, azt megbüntetik. Ismert, amikor a sarok túloldalán vett jegyekért büntettek meg turistákat is. Utcanévsoros lehatárolás szerint kéne olvasás után tudnunk, mire érvényes az automata. Vagy legalább visszagyalogolni az út elejéig.

A szakemberek tudatlanságára két példa:

Farkasréti temető főbejárat. A nyolcvanas évektől kb 20 évig lámpa működött, sokszor 40 perces dugókat okozva, teljesen értelmetlenül. 20 év kellett a leszereléséhez. Egy elvtárs követelte ki, de utána már a szakmai önérzet miatt nem szerelték le. Rengeteg időveszteséget, idegességet, egyéni tragédiát, környezetszennyezést okozott, milliárdokban számolható szakmai bűn.

A Rudashoz is tettek egy teljesen fölösleges lámpát közpénzből, zsebre tették a tervezési, engedélyezési, telepítési pénzeket. Szerencsére mindig ki van kapcsolva.

Pár éve Szendehelyen (2-es út) van egy lámpa, egyetlen eredménye, hogy a kamionok sokkal tovább szennyezik zajjal és levegővel a falut. A falu 2017-es költségvetésében már előbukkan nem tervezett új kiadásként a karbantartási munkák fizetése.

Az utóbbi 15 évben sokan láthatták, hogy a már majdnem kész új körforgalmakat újratervezik, mert rossz a terv, nem férnek el az autók.

A Ferenciek terén volt egy aluljáró, mérnökök tervezték, engedélyezték. Egy csapda volt a magas buszoknak, nem volt hova kitérni, kitolatni. Rengeteg karcolás volt a tetején, leeresztett gumikkal próbáltak menekülni. Ennek alapján mondták a szakemberek a 80-as évektől, hogy nem szabad a járműveket vinni a föld alá, miközben pl. Párizsban régen léteznek a kisbelmagasságú alagutak. Nincs is értelme a 4 méternek, ahol a járművek 99%-a személykocsi. Aztán lebontották, de akkor is egy építész kellett elérje, hogy felszíni gyalogos átjárok legyenek, még pár éve is a szakma a Belváros szívében föld alá akarta nyomni a gyalogosokat. A Móricz körtéren ennek a kompromisszuma volt, hogy lett zebra és egy teljesen fölösleges aluljáró is.

Most, mikor az Astorián és a Blahám pár zebra készült, a fidesz beszélgető műsoraiban nem győzték pocskondiázni, megalázni a városvezetést. A beszélgetők szerint a zebra zavarja a forgalmat, dugót okoz, a gyalogosoknak a föld alatt a helye. Most meg be akarják zárni éjjelre az aluljárókat, annyira leromlott a közbiztonság.

 

 

 

ÚJ ÍRÁSOK